کلینیک دندانپزشکی نکو

آخرین مقالات
درخواست مشاوره

پروتز دندان فک بالا

پروتز دندان فک بالا

پروتز دندان فک بالا چیست؟ و دلایل استفاده از آن

در شرایطی که بیمار به طور کامل دندان های خود را از دست داده باشد و یا ریشه های باقی مانده قابل نگهداری و یا بازسازی نباشد پیشنهاد می شود از درمان های جایگزین مانند ایمپلنت دندان یا پروتز دندان استفاده شود.  هر کدام از این درمان ها دارای مزایا و معایب مختص به خود بوده و بسته به شرایط استخوانی بیمار قابل اجرا می باشد.

پروتز دندان نیز شامل پروتز دندان ثابت و پروتز متحرک دندان می باشد که بسته به شرایط و تشخیص پزشک متخصص می تواند از هرکدام استفاده کند.

یکی از روش های دندان مصنوعی متحرک ، دندان مصنوعی کامل یا دست دندان یا پروتز کامل تمام فک می باشد.

روش های پروتز دندان فک بالا به چه صورت است؟

پروتز های ثابت تمام فک بر هشت پایه ایمپلنت:

با استفاده از مواد سرامیکی ساخته شده و روی ایمپلنت های قرار گرفته در فک بیمار پیچ می شود. در مواردی که شرایط استخوانی بیمار مناسب باشد برای فک بالا به تعداد هشت فیکسچر قرار داده می شود که تعداد چهارده دندان روی آن قرار می گیرد. در مواردی این دندان ها به صورت چند تایی از هم جدا شده و در مواردی به صورت متصل می باشد.

همچنین بخوانید :  پروتز متحرک دندان چیست؟آشنایی با انواع آن و کاربردها

پروتز ثابت تمام فک بر چهار پایه ایمپلنت:

در مواردی که شرایط اسخوانی بیمار مناسب نباشد تعداد چهار پایه ایمپلنت در محلی که بافت استخوان شرایط مناسبی داشته باشد قرار میگیرد. سپس یک پروتز تمام فک از جنس سرامیک روی ایمپلنت ها پیچ می شود.

پروتز متحرک دندان بر پایه ایمپلنت:

در مواردی که شرایط استخوانی بیمار اجازه کاشت تعداد کمتری ایمپلنت را می دهد از پروتز های متحرک که از جنس دندان های های پیش ساخته و بیس یا پایه اکریلی هست، استفاده می شود که بر روی لثه و همچنین ایمپلنت ها قرار می گیرد.

پروتز متحرک معمولی فک:

این نوع از پروتز متحرک که با نام دندان مصنوعی شناخته می شود از جنس دندان های پیش ساخته و مواد آکریلی به رنگ لثه می باشد و برای لثه های تکیه داده می شود.

عمر پروتز ثابت دندان فک بالا چقدر است؟

پروتز های ثابت به طور کلی از دو نمونه فلز سرامیک و تمام سرامیک ساخته می شود. زمانی که ایمپلنت ها در بافت استخوان به خوبی پیوند داده باشد. زمان مناسب برای قالبگیری و ساخت پروتز دندان می باشد. بعد از قالب گیری پروتز دندان جهت ساخت به لابراتوار دندانی فرستاده می شود. بیس و یا پایه پروتز می تواند از جنس فلز و یا سرامیک باشد و سپس مواد سرامیکی روی آن قرار داده می شود تا ظاهری طبیعی و نزدیک به دندان ها را به خود بگیرد.در صورتی که استاندارد های پروتز به خوبی رعایت شود پروتز های دندان می تواند عمری حدود 30 سال داشته باشد. استفاده از مواد با کیفیت و رعایت استاندارد های ساخت پروتر می تواند بسیار موثر باشد. دندانهای سرامیکی نسبت به آکریلیک در برابر سایش دوام بیشتری دارد

همچنین بخوانید :  آشنایی با فلیپر دندان: راهنمای کامل جایگزین موقت دندان

محل قرار گیری فیکسچر های ایمپلنت نیز نقش مهمی در عمر پروتز دندان ایمپلنت دارد. دندانپزشک با تجربه در تلاش است تا ایمپلنت ها را در فضایی فرار دهد که بافت استخوان مناسب تری داشته باشد و تعادل پروتز به خوبی برقرار شود.رعایت بهداشت دهان و دندان جهت محافظت از ایمپلنت های دندانی بسیار ضروری است. در صورتی که پروتز ها با بافت اثه به خوبی منطبق باشد، برای جلوگیری از جمع شدن پلاک و جرم نیاز است اطراف ایمپلنت به خوبی تمیز شود.بعد از تحویل پروتز ها در صورت وجود مشکل به صورت دوره ای به دندانپزشک خود مراجعه نمود و مشکلات را رفع نمایید.

مواد استفاده شده در پروتز دندان بهتر است از چه نوعی باشد

معیار های متفاوتی برای انتخاب جنس پروتز دندان فک بالا وجود دارد که به شرایط بافت استخوان بیمار و همچنین میزان هزینه بستگی دارد. در مواردی که بافت استخوانی بیمار اجازه کاشت تعداد بالای ایمپلنت را نمی دهد بیمار می تواند از درمان اوردنچر استفاده کند.پروتز های ثابت سرامیکی از مقاومت و عمر بالاتری نسبت به پروتز های اکریلی برخوردار است اما در مقابل پروتز های سرامیکی از هزینه ساخت بالاتری نسبت به پروتز های آکریلی دارا می باشد.

در مورد پروتز های ثابت در مواردی که پروتز های تمام فک نیاز است پروتز های فلز سرامیک از مقاومت بالاتری برخوردار است و درمقابل پروتز های تمام سرامیک به ظاهر دندان طبیعی بسیار نزدیک تر بوده و ظاهری زیبا به دندان ها می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان