کلینیک دندانپزشکی نکو

آخرین مقالات
درخواست مشاوره

جراحی لثه چیست

جراحی لثه چیست

جراحی لثه چیست و چگونه انجام میشود

زمانی که به دلیل بیماری های لثه به دندانپزشک مراجعه می شود بنا به تشخیص دندانپزشک طرح درمان به بیمار اعلام می شود که بسته به شرایط بیمار می تواند جرمگیری و یا یکی از انواع جراحی لثه باشد. رایج ترین علت بروز مشکلات لثه ای می تواند تجمع پلاک و باکتریها و ایجاد عفونت باشد که با استفاده از درمان جرمگیری زیر لثه و استفاده از دارو می تواند رفع شود.در صورتی که بافت لثه نیاز به جراحی داشته باشد دندانپزشک بنا به شرایط لثه بیمار اقدام به جراحی می کند. جراحی های لثه انواع متفاوتی دارد مثل جراحی لیفت لثه، جراحی برداشت لثه و یا در مواردی جراحی پیوند لثه انجام می شود.

دلایل جراحی لثه چیست؟

همانطور که گفته شد زمانی که شخص به بیماری لثه دچار می شود نیاز است که عامل بیماری شناسایی شده و برطرف شود. بیماری لثه می تواند به دلیل وجود بیماری های ضمینه ای مثل دیابت و یا تحلیل استخوان فک، مصرف دخانیات و جمع شدن پلاک های دندانی و ایجاد عفونت لثه، رخ دهد. دندانپزشک بعد از تشخیص عامل بیماری درمان را انجام می دهد.

انواع جراحی لثه

انواع جراحی لثه زمانی انجام می شود که از درمان های جایگزین نمی توان استفاده نمود. به شرایط بیمار لثه که انواع گوناگونی دارد انجام می شود. جراحی لثه می تواند:

  • جراحی فلپ لثه:

زمانی که بین استخوان و دندان فضایی مناسب جهت رشد باکتری ها و پلاک دندان ایجاد شود نیاز است بافت لثه کنار زده شده و عفونت و جرم ها به طور کامل پاکسازی شود و سپس بافت لثه به دور دندان بخیه شود تا پس از رشد مجدد لثه از نفوذ باکتری ها و آلودگی جلوگیری شود.

  • جراحی بازسازی لثه:

بیمارانی که دچار تحلیل استخوان می شوند و بافت استخوان اطراف ریشه عقب نشینی کرده باشد نیاز است که برشی در لثه ایجاد شود و فضای اطراف ریشه دندان با پودر استخوان پر شود. به این طریق بافت استخوان تحریک شده و اقدام به استخوان سازی می کند.

  • افزایش طول تاج:

زمانی که به دلیل خالی شدن فضای دندان پوسیده بافت لثه رشد کرده باشد نیاز است لثه اضافه برداشته شود و تاج دندان به طور کامل خارج از بافت لثه باشد، طول تاج دندان افزایش پیدا کرده و سلامت و زیبایی دندان حفظ شود.

  • جراحی پیوند لثه:

در مواردی که سطح بافت لثه بسیار پایین باشد نیاز است مقداری از بافت لثه از جای دیگر برداشته شده و به این قسمت پیوند داده شود. با این جراحی نواحی که ریشه دندان نمایان شده برطرف می شود.

همچنین بخوانید :  انتخاب بهترین متخصص لمینت دندان در غرب تهران

مراحل جراحی لثه به چه صورت است

در مواردی که مشکلات لثه سطحی باشد می توان با استفاده از جرمگیری و استفاده از دهانشویه مشکل را برطرف نمود. در غیر این صورت بعد تشخیص نوع درمان مورد نیاز دندانپزشک با استفاده از بیحسی موضعی اقدام به انجام یکی از جراحی های معرفی شده می کند.

در جراحی های معرفی شده، به طور مشترک نیاز است بافت لثه شکافته شود تا به بافت های زیر آن دسترسی پیدا کرد و با توجه به نوع درمان، کلیه جرم های اطراف دندان و حتی در مواردی اطراف ریشه دندان پاکسازی شود و سطح آن صاف نموده تا از تجمع مجدد باکتری ها جلوگیری شود. بعد از پاکسازی و یا در مواردی افزودن پودر استخوان بافت لثه با استفاده از بخیه به حالت اول خود برگردانده می شود.

برای تسریع در درمان دندانپزشک داروهایی تجویز می کند که برای جلوگیری از ایجاد عفونت و درد ناشی از جراحی نیاز است طبق دستورالعمل مصرف شود و همچنین نکاتی که برای جوگیری از خونریزی گفته می شود رعایت شود. استفاده از دهانشویه از ایجاد عفونت و همچنین تسریع در پیوند بافت لثه کمک به سزایی می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان