کلینیک دندانپزشکی نکو

آخرین مقالات
درخواست مشاوره

چه نکاتی را برای انتخاب پروتز در باید نظر بگیرید

نکات مهم برای انتخاب پروتز دندان

چه عواملی را باید در انتخاب نوع پروتز در نظر بگیرید؟

نکات مهم برای انتخاب پروتز دندان زمانی که دندان دچار پوسیدگی می شود لازم است هرچه زودتر به دندانپزشک مراجعه نمود تا از آسیب های بیشتر به دندان جلوگیری شود. در صورت رشد پوسیدگی دندان و عدم رسیدگی می تواند عواقبی مثل ایجاد عفونت و شکسته شدن دندان را همراه داشته باشد و یا منجر به کشیدن دندان آسیب دیده شود. درمان پروتز دندان نیز یکی از درمان های دندانپزشکی است که بسته به شرایط دندان پیشنهاد می شود.نکات مهم برای انتخاب پروتز دندان قبل از هرچیز بهتر است شناختی از انواع پروتز داشته باشیم تا بتوانیم با مقایسه کارایی و عملکرد آن ها پروتز مورد نیاز خود را انتخاب کنیم. دو نوع متداول پروتز دندانی با عنوان پروتزهای ثابت و پروتز های متحرک با کارایی متفاوت وجود دارد.
پروتز های متحرک برای پر کردن فضای خالی دندان های از دست رفته مورد استفاده قرار می گیرد تا در عمل جویدن به ما کمک کند. معمولا محل قرار گیری پروتز متحرک فضای بین دندان ها است و روی بافت لثه می نشیند.نکات مهم برای انتخاب پروتز دندان  پروتز ثابت بر روی دندان ها یا ایمپلنت ها، قرار گرفته و نقش پوششی برای دندان های آسیب دیده و همچنین نقش تاج دندان در درمان ایمپلنت دارد و از دندان در برابر فشار، ایجاد شکستگی و یا پوسیدگی جلوگیری می کند.

قبل از انجام درمان پروتز باید شرایط استخوانی فک و همچنین دندان ها بررسی شود. همانطور که گفته شد، پروتز ثابت بیشتر در درمان های ایمپلنت و ترمیم دندان استفاده می شود. در مورد دندان های از دست رفته می توان بسته به شرایط مالی و دندانی درمان پروتز متحرک، ثابت و یا ایمپلنت را انتخاب کرد. درمان ایمپلنت برای درمان دندان های از دست رفته در اولویت است اما در صورت داشتن مشکل مالی در اولویت دوم درمان بریج دندانی که یک پروتز ثابت به حساب می آید، پیشنهاد می شود. و در آخر پروتز متحرک می تواند با هزینه پایین تر این نقش را به عهده بگیرد.

چرا دندان ها رو پروتز می کنیم.

به طور کلی در دو صورت درمان پروتز پیشنهاد می شود. برای پرکردن فضای دندان یا دندان های از دست رفته که هم با پروتز متحرک و هم پروتز ثابت می توان این درمان را انجام داد و یا اصلاح دندان های پوسیده که درمان عصب کشی روی آن ها انجام شده، پروتز ثابت یا روکش انجام می شود.زمانی که پوسیدگی دندان وسیع باشد و دیواره های دندان از یک طرف تا دو طرف از بین رفته باشد، نیاز است سطح تاج دندان را با لایه ای از جنس فلز یا سرامیک و یا فلز سرامیک که به عنوان روکش شناخته می شود، بپوشانیم تا از شکسته شدن و ایجاد پوسیدگی بیشتر جلوگیری شود. دندان هایی که عصب کشی می شود به دلیل عدم خون رسانی بسیار شکننده هستند لذا نباید تحت فشار بالا قرار بگیرند. همچنین نبود عصب های دندان باعث می شود از پوسیدگی بیشتر دندان های خود آگاه نشویم.

نکات مهم برای انتخاب پروتز دندان

زمانی که یکی یا جند دندان کشیده شود بهتر است فضای خالی دندانی را با پروتز های ثابت و پروتز متحرک بپوشانیم. پروتز ثابت موثر در این شرایط دندانی استفاده از بریچ دندان است. نکات مهم برای انتخاب پروتز دندان دندان های کنار دندان از دست رفته به مقادر لازم تراش داده می شود تا به وسیله روکش های به هم متصل فضای خالی دندان کشیده شده را پر کنیم. این درمان در مواردی پیشنهاد می شود که دندان های کناری نیز آسیب دیده باشد و حتما باشد دو طرف دندان از دست رفته دندانی به عنوان پایه وجود داشته باشد. با این کار هم دندان های پوسیده دارای پوشش بوده و هم فضای دندان ها نظم خود را حفظ کرده و عمل جویدن به خوبی انجام می شود.درمان پروتز متحرک برای دندان های کشیده شده از جابه جا شدن دندان های کنار و مقابل دندان از دست رفته جلوگیری کرده و همچنین به بیمار کمک می کند تا عمل جویدن را به خوبی انجام دهد. این نوع از پروتز برای داشتن ثبات و عدم تحرک از دندان های کناری و سطح استخوان فک که بافت لثه روی آن را می پوشاند، استفاده می کند. در بلند مدت بافت استخوان زیر دندان متحرک دچار تحلیل و یا عقب نشینی شده و باعث لقی یا شل بودن پروتز می شود. در این موارد یا باید مجدد پروتز ساخته شود یا در صورت اصلاح پذیر بودن پروتز تعمیر شود.

همچنین بخوانید :  پروتز دندان فک بالا

پروتزهای دندانی روی ایمپلنت روکش دندان یا پروتز ثابت

ایمپلنت دندان از سه قسمت فیکسچر که در بافت استخوان فک قرار می گیرد و نقش ریشه دندان را دارد، اباتمنت که روی فیکسچر بسته شده و به عنوان پایه ای برای قرار گرفتن تاج ایمپلنت دندان است و در آخر روی آن روکش قرار میگیرد که نقش تاج دندان را ایفا کرده و در عمل جویدن مورد استفاده قرار میگیرد. پروتز های ایمپلنت بسته به شرایط فک بیمار و موقعیت فیکسچرها می تواند به صورت روکش های متصل و یا جدا از هم و یا پروتز متحرک باشد.پروتز های ثابت دندانی نقش محافظتی برای دندان های ضعیف، پوسیده و عصب کشی شده دارد. بعد از درمان دندان ها و معاینه دندانپزشک، جهت ایجاد فضای مناسب دندان را مقداری تراش و فرم داده می شود تا روکش به درستی روی دندان فیکس شود. سپس از دندان تراش خورده با مواد مخصوص قالب گیری می شود تا با استفاده از قالب دندان ها لابراتوار بتواند پروتز دندان تراش خورده را بسازد. پس از ساخته شدن روکش، در جلسه تحویل روکش به درستی روی دندان بشیند و بلندی نداشته باشد با چسب مخصوص روکش به دندان چسبانده می شود.

  • روکش دندان پایه فلزی یا روکش PFM از ترکیب سرامیک و فلز ساخته می شود این روکش ها از استحکام بالایی برخوردارند اما با توجه به فلز پایه روکش امکان اینکه روکش رنگ غیر طبیعی داشته باشد و فلز در محل خط مرزی روکش با لثه مشخص شود.
  • روکش سرامیکی نسبت به بقیه روکش های دندانی درخشنده تر و طبیعی تر است. روکش های سرامیکی به دندان طبیعی نزدیک تر بوده و همچنین سازگاری زیادی با لثه دارند. این روکش ها از مواد سیلیکات و زیرکونیا ساخته شده و در مقابل تغییر رنگ مقاوم است و نسبت به PFM سایه سیاه فلز در لبه های این روکش ها دیده نمی شود.
  • روکش های تمام فلزی از ترکیب فلزات مختلف مثل طلا، پلاتین، کبالت، نیکل، کروم و… ساخته می شود. این روکش ها برای جویدن مناسب بوده و دیر فرسوده می شود و همچنین تغییر رنگ اطراف لثه ایجاد نمی شود.

مراقبت از پروتزهای دندانی

زمانی که دندان آسیب دیده روکش می شود، از آن در برابر فشار های وارد شده به دندان هنگام جویده و همچنین ایجاد پوسیدگی ناحیه تاج دندان به دلیل ایجاد پوششی در مقابل مواد اسیدی که بعد از مصرف غذاها به وجود می آید، ایمن می شود. برای حفظ دندان موارد دیگری وجود دارد که نیاز است بیشتر رعایت شود مثل:

  • مسواک زدن دندان ها مخصوصا در ناحیه لثه برای جلوگیری از تجمع پلاک دندانی
  • استفاده از نخ دندان برای جلوگیری از تجمع غذا در فضای لثه و ایجاد پوسیدگی زیر روکش
  • بهداشت دهانی خود را به صورت مداوم و کامل رعایت کنید
  • از جویدن غذا های سفت و سخت مانند ته دیگ با دندان هایی که تاج آن بسیار آسیب دیده باشد، خودداری کنید

مزایای پروتز ثابت

عصب کشی دندان روشی است جهت از بین بردن ریشه و عصب دندان، این روش برای دندان هایی استفاده می شود که پوسیدگی عمیق دارند و اصطلاحا به عصب رسیده اند. این دندان ها بعد از درمان عصب کشی بسیار شکننده اند و بهتر است روکش شوند تا از آسیب رسیدن به آن جلوگیری شود.

نکات مهم برای انتخاب پروتز دندان

  • روکش نقش پوشش برای تاج دندان در برابر مواد اسیدی ایجاد شده از مواد غذایی مانده در دهان و رشد باکتری ها دارد. لذا از آسیب رسیدن به تاج دندان و ایجاد پوسیدگی جلوگیری می کند.
  • روکش دندان از مواد بسیار مقاوم در برابر ضربه و فشار ساخته می شود و در صورتی که ریشه و پایه دندان قبل از درمان پروتز کمتر آسیب دیده باشد، با درمان روکش می تواند در برابر فشار ها مقاوم باشد.
  • زمانی که دندانی را کشیده باشید می توانید با درمان بریج که با استفاده از پایه قرار دادن دندان های کناری انجام می شود، عمل جویدن را بدون مشکل داشته باشید. پروتز های ثابت نسبت به متحرک از کیفیت بالاتری برای عمل جویدن برخوردار است.
  • در صورت استفاده از روکش های تمام سرامیک می توانید علاوه بر بهرمندی از مزایای درمانی پروتز از این درمان برای زیبایی نیز استفاده نمود.
همچنین بخوانید :  تفاوت پروتز دندانی ثابت و متحرک

پروتز دندان کامل یا دندان مصنوعی

زمانی که بیماران به دلایل متعدد از قبیل ضعیف بودن دندان ها، داشتن بیماری های دهان که منجر به تحلیل استخوان می شود و همچنین عدم آگاهی از معایب کشیدن دندان به دلیل هزینه دندانپزشکی، نکات مهم برای انتخاب پروتز دندان به استفاده از پروتز متحرک دندان برای عمل جویدن نیاز پیدا می کنند.پروتز های کامل دندانی یا دندان مصنوعی نوعی از پروتز متحرک است که با استفاده از فیکس بودن بر روی بافت لثه ای بیمار و انتقال قدرت ماهیچه ای فک به دندان مصنوعی عمل جویدن را برای بیمار میسر می سازد. با توجه به اینکه این انتقال قدرت رابطه مستقیمی با استخوان فک دارد در صورت عدم انطباق دندان مصنوعی و فک بیمار این عمل به درستی انجام نشده و در هضم غذا دچار مشکل می شوند.برای ساخت دندان مصنوعی در شرایط بی دندان از مواد آکریلی برای ساخت بیس یا پایه دندان استفاده می شود. دندان های مصنوعی که توسط شرکت های مختلف با پروسه های گوناگون ساخته می شود و از نظر کیفیتی متفاوت هست. برند های مختلف دندان مصنوعی ساخت ایران، چین و دیگر کشور های آسیایی و اروپایی در بازار موجود هست که با توجه به کیفیت و هزینه انتخاب می شوند. دندان ها روی بیس دندان قرار گرفته تا بعد از پخت مورد استفاده قرار بگیرد.پروسه ساخت و تحویل دندان مصنوعی در پنج مرحله انجام می شود که در صورت مساعد بودن شرایط در زمان کمتری انجام می شود. در مرحله اول قالبگیری اولیه انجام شده تا تری اختصاصی برای قالبگیری مرحله دوم ساخته شود. در مرحله سوم با قرار دادن دندان مصنوعی با پایه موم در دهان اندازه گیری هایی مثل محل قرارگیری دندان های نیش و اکلوژن  دندان ها برای جلوگیری از ایجاد مشکل در گفتار، جویدن و زیبایی انجام می شود. وهمچنین رنگ دندان در این مرحله انتخاب می شود. در مرحله چهارم که مرحله تست قبل از تحویل است انجام می شود اکلوژن دندان های چیده شده بررسی می شود. در این مرحله بهتر است با یک نفر همراه باشید و رنگ، شکل و اندازه دندان ها بررسی می شود. در صورت مساعد بودن در مرحله پنجم بعد از پخت تحویل شود. در صورت تماس داشتن دندان مصنوعی با لثه که موجب آزار شود باید اصلاح شود.

نکات مهم برای انتخاب پروتز دندان بعد از کشیده شدن دندان ها بافت استخوانی اطراف دندان عقب نشینی کرده و در طول گذر زمان دچار تحلیل بیشتر می شود. تا جایی که سطح استخوانی بسیار صاف شده و فضایی برای درگیر شدن دندان مصنوعی با فک وجود ندارد. لذا عمل جویدن به سختی انجام می شود و بیماران در این سنین تنها به مصرف غذاهای نرم بسنده می کنند. برای حل این مشکل در صورتی که شدت میزان تحلیل کمتر بوده باشد، دندان مصنوعی بیمار با مواد آکریلی اصلاح و ریلاین می شود. در صورتی که بیمار علاوه بر لق بودن دندان مصنوعی، درد نیز داشته باشد. از مواد نرم برای ریلاین دندان مصنوعی استفاده می شود که با عنوان لثه نرم شناخته می شود.

…. سایت نکو ارائه دهنده انواع خدمات دندانپزشکی با بالاترین کیفیت در تهران ….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان