کلینیک دندانپزشکی نکو

آخرین مقالات
درخواست مشاوره

عوارض و مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

تصویر ایمپلنت دندان و اتصالات آن

مشکلات و عوارض احتمالی بعد از ایمپلنت دندان

به طور کلی درصد بسیار بالایی از ایمپلنت های دندان بدون ایجاد مشکل انجام می شود و طول عمر بالایی خواهند داشت  اما عواملی وجود دارد که می تواند این درمان را با خطر مواجه کند و بهتر است با دندانپزشک مشورت شود تا از ایجاد مشکل جلوگیری کنید. همچنین دانستن عوارض احتمالی ایمپلنت دندان اهمیت زیادی دارد. برخی از مهم ترین عوارض و مشکلات عبارتند از :

تصویر ایمپلنت دندان تکی فک بالا

  • عدم پیوند ایمپلنت با استخوان بیمار :

بعد از جراحی در مرحله اول و قرار دادن فیکسچر ایمپلنت در فک ، بسته به نوع فیکسچر استفاده شده و شرایط فک بیمار، زمانی بین 6 تا 14 ماه برای ایجاد پیوند بین فیکسچر و استخوان نیاز است. در صورتی که این پیوند به خوبی انجام نشود ممکن است مشکلاتی مانند افتادن ایمپلنت پیش بیاید. عوامل متعددی در ایجاد این مشکل می توانند نقش داشته باشند، از جمله گذاشتن فیکسچر در وضعیت نامناسب، کم بودن حجم یا تراکم استخوان، فشار اضافی روی فیکسچر، نیرو یا ضربه ناگهانی یا حتی واکنش به مواد بی حس کننده.

  • تراکم یا حجم کم بافت استخوان:

بافت استخوان فک باید تراکم بالایی داشته باشد در غیر این صورت جراح از روش‌هایی مانند لیفت سینوس یا پیوند استخوان استفاده می کند تا فضای مناسب ایجاد شود. البته انجام این موارد هزینه‌های درمانی را افزایش می‌دهند. تراکم استخوان محل دندان‌ از دست رفته به مرور تحلیل می رود و اغلب بیمارانی مدت زیادی دندان های خود را کشیده باشند، به پیوند استخوان نیاز خواهند داشت.

  • عفونت ایمپلنت :

ممکن است در اثر نفوذ آلودگی حین جراحی یا عدم رعایت بهداشت دندان بعد از جراحی ایجاد شود. این مشکل باعث التهاب و عفونت در بافت استخوان اطراف ایمپلنت می شود و در صورت پیشروی باعث پس زدن فیکسچر می شود. این مشکل ممکن است چند ماه یا چند سال بعد از کاشت ایمپلنت بروز کند. بیماران مبتلا به دیابت، افراد سیگاری، بیمارانی که لثه‌های نازک دارند و افرادی که بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی‌کنند در معرض خط ابتلا به عفونت قرار دارند. به طور کلی مصرف دخانیات احتمال موفق بودن جراحی ایمپلنت را کاهش می‌دهد.

  • فشار بیش از حد به ایمپلنت:

زمانی که به دلیل وجود مشکلاتی مثل دندان قروچه و یا قرار دادن ایمپلنت ها به حالتی که برای تحمل فشار وارده مناسب نباشد می تواند باعث بروز مشکلاتی برای تاج و پایه ایمپلنت شود. برای جلوگیری از این مشکل حتما درمان ایمپلنت را نزد دندانپزشک با تجربه و یا متخصص انجام دهید و همچنین افرادی که مشکل دندان قروچه دارند باید از نایت گارد هنگام خواب استفاده کنند. در غیر این صورت فشار ناشی از ساییدن دندان ها می تواند باعث شکستن قسمتی از پروتز و یا عقب نشینی بافت استخوان اطراف فیکسچر ایمپلنت شود.

  • عفونت سینوس‌ها:

معمولا قرار دادن ایمپلنت در فک بالا به دلیل وجود سینوس ها می تواند تخصصی تر و حساس تر باشد. زمانی که بافت استخوان بیمار بعد کشیده شدن دندان دچار تحلیل شده باید برای ایجاد فضای مناسب جراحی سینوس لیفت انجام شود که در این جراحی سینوس را با ابزار مناسب بالا برده و آن فضا را با پودر استخوان پر می کنند تا ارتفاع مناسب برای قرار دادن فیکسچر محیا شود. این جراحی تخصصی بوده و در صورت انجام آن توسط دندانپزشک کم تجربه می تواند باعث ایجاد عفونت و التهاب در ناحیه سینوس شود.

  • شل شدن اباتمنت یا پروتز ایمپلنت:

در بیشتر موارد بیماران با مشکل خارج شدن روکش ایمپلنت یا شل بودن پروتز ایمپلنت مواجه می شوند که این مشکل می تواند به دلیل مناسب نبودن اباتمنت ایمپلنت و بریده شدن پیچ اتصال اباتمنت به فیکسچر باشد. برای حل این مشکلات بهتر است به دندانپزشک خود مراجعه نموده تا در صورت نیاز روکش ایمپلنت مجدد روی اباتمنت قرار گرفته و یا اباتمنت مجدد به فیکسچر ایمپلنت پیچ شود.

  • سایر مشکلات بعد از ایمپلنت دندان :

از دیگر عوارض و مشکلات احتمالی پس از ایمپلنت دندان ، بی حسی در اطراف ایمپلنت است که به ندرت پیش می‌آید. زمانی که فیکسچر ایمپلنت توسط دندانپزشک کم تجربه در نزدیکی رشته های اعصاب قرار داده شود ممکن است درد و سوزن سوزن شدن یا بی حس در اندام های صورت همراه داشته باشد. این آسیب عصبی می‌تواند موقتی یا دائمی باشد.

همچنین بخوانید :  دلایل ایمپلنت کردن دندان بهترین نوع آن متناسب با دندان های شما

مراقبت بعد از ایمپلنت دندان

عوامل خراب شدن ایمپلنت دندان :

خرابی ایمپلنت دندان می تواند بر اثر عوامل متعددی رخ دهد که با دانستن آن عوامل می توان از وقوع آن پیشگیری کرد. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • کاشت ایمپلنت توسط دندانپزشک کم تجربه

پایه ایمپلنت کم برای پروتز دندانی بالا قرار داده شود. در بلند مدت تحمیل فشار اضافی باعث ایجاد مشکل برای ایمپلنت ها می شود.

  • مصرف دخانیات

افراد سیگاری که ایمپلنت انجام داده اند بیشتر در معرض خراب شدن ایمپلنت در بلند مدت قرار دارند. با این حال می توان برای افراد سیگاری ایمپلنت را انجام داد اما نیاز به مراقبت بیشتری از نظر بهداشتی دارند.

  • دندان قروچه

ساییدن دندان ها روی هم یا دندان قروچه باعث ایجاد فشار بالا به ایمپلنت ها شده که سبب کاهش سطح استخوان اطراف ایمپلنت و خرابی آن می شود. برای حل این مشکل علاوه بر دوری از استرس باید از محافظ مخصوص شب و یا نایت گارد استفاده نمود.

  • بهداشت ضعیف دهان و دندان؛

عدم رعایت بهداشت، استفاده نکردن از مسواک و نخ باعث نفوذ آلودگی به زیر لثه و ایجاد عفونت در بافت استخوان شده که در بلند مدت تحلیل استخوان و پس زدن ایمپلنت را به دنبال دارد.علائم خراب شدن ایمپلنت می تواند شامل درد، لقی ایمپلنت، تحلیل استخوان و خونریزی باشد و این خرابی ها اغلب با برداشتن ایمپلنت، ترمیم محل جراحی با پیوند استخوان و کاشت ایمپلنت دندانی مجدد درمان می شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان