کلینیک دندانپزشکی نکو

آخرین مقالات
درخواست مشاوره

دلایل استفاده از بلیچینگ دندان – مزایای روش بلیچینگ

دلایل استفاده از بلیچینگ دندان

لبخند زیبا و دندان‌های سفید، نقشی کلیدی در زیبایی و اعتماد به نفس افراد ایفا می‌کنند. اما با گذشت زمان و به دلیل عوامل مختلفی مانند مصرف چای، قهوه، سیگار و… دندان‌ها دچار تغییر رنگ و لک می‌شوند. بلیچینگ دندان به عنوان یک روش موثر و ایمن، راه حلی برای رفع این مشکل و دستیابی به لبخندی درخشان ارائه می‌دهد.

دلایل استفاده از بلیچینگ دندان :

بلیچینگ دندان دلایل زیادی دارد که از جمله مهم ترین آن افزایش زیبایی ظاهری ، جوان تر شدن چهره و افزایش اعتماد به نفس می باشد . اما از جمله دلایل اصلی استفاده از بلیچینگ، رنگ گرفتن دندان یا تغییر رنگ دندان می باشد.

دلایل رنگ گرفتن دندان ها چیست؟

دلیل رنگ گرفتن دندان ها این است که چون تاج دندان از لایه های مختلفی تشکیل شده است که به موقیعت آن ها، نقش های به خصوصی در دندان دارند. لایه مینا و عاج لایه های سطحی دندان هستند که در خصوص زیبایی دندان نقش مهمی دارند. مینای دندان روی عاج را پوشانده و باعث شفافیت و سفیدی دندان می شود. ضخامت مینا در بعضی افراد بیشتر بوده که دندان هایی با شفافیت بیشتر را به دندان می دهد، اما به هر حال به مرور زمان بر اثر سایش مینا شکست نور کمتر شده و رنگ عاج بیشتر نمایان می شود. ضمنا بعضی رنگدانه ها نیز به داخل مینا نفوذ کرده و با کریستالهای مینایی باند شده و تغییر رنگ واضحتری را باعث می شوند.گاهی رنگدانه ها فقط روی سطح مینا رسوب می کند و باعث ایجاد لکه های سیاه و قهوه ای روی سطح دندان ها می شود.

همچنین بخوانید :  آشنایی با فلیپر دندان: راهنمای کامل جایگزین موقت دندان

با توجه به عمق نفوذ رنگدانه ها تغییر رنگ دندان ها به سه گروه تقسیم می شود.

  • تغییر رنگ سطحی دندان:

تغییر رنگ در لایه مینای دندان که می تواند حاصل از مصرف نوشیدنی ها مثل قهوه و چای، نوشابه و یا مواد غذایی دیگر و همچنین مصرف دخانیات باشد.

  • تغییر رنگ عمیق دندان :

تغییر رنگ در ساختار داخلی دندان یا همان عاج که رنگ تیره تری دارد و به دلیل مواردی مثل بودن در معرض فلوراید در زمان رشد دندان ها در کودکی، جراحت و خونریزی داخلی دندان و انجام درمان های دندانپزشکی که منجر به تغییر رنگ در لایه عاج دندان می شود.

  • تغییر رنگ دندان در پیری:

تغییر رنگی که شامل هر دو نوع سطحی و عمقی است و با افزایش سن مینایی دندان به مرور نازک تر شده و رنگ لایه عاج که با مصرف غذاهای رنگی و مصرف دخانیات به رنگ تغییر کرده را به خود می گیرد.

  • تغییر رنگ دندان بعد از ارتودنسی :

تغییر رنگ دندان بعد از درمان ارتودنسی طبیعی است. مخصوصا افرادی که به بهداشت دهان و دندان توجه کمتری دارند، منظم مسواک نمی زنند یا مصرف دخانیات دارند، این تغییر رنگ واضح تر است.

اولین دلیل تغییر رنگ دندان ها حین ارتودنسی وجود براکت های ارتودنسی دندان است و با توجه به وجود فضایی مناسب برای جمع شدن جرم و رنگدانه ها و ایجاد پوسیدگی روی سطح دندان نیاز است که توجه ویژه ای به بهداشت دندان ها داشته باشید. آموزش هایی که توسط متخصص در مورد نحوه نگهداری از دندان ها و بریس ها داده می شود، مثل استفاده از نخ دندان و مسواک مخصوص ارتودنسی را به نحو احسنت انجام دهید.

همچنین بخوانید :  پروتز متحرک دندان چیست؟آشنایی با انواع آن و کاربردها

به طور کلی دندان‌ها در اثر عوامل مختلفی تغییر رنگ می دهند و تغییر رنگ ایجاد شده در سطح دندان با توجه به عامل اصلی ایجاد آن، تفاوت دارد که باعث می‌شود روش‌های درمانی نیز تفاوت‌هایی داشته باشد.

استفاده از بلچینگ دندان برای رفع رنگ گرفتگی دندان

میزان تغییر رنگ دندان با بلیچینگ

دلیل رنگ گرفتن دندان ها در سنین جوانی بسته به رژیم غذایی افراد بین A1 تا A3 هست و با انجام یلیچینگ دندان تغییر رنگ بین 1 تا2 درجه قابل انتظار است و علی رغم انتظار ایجاد سفیدی بیشتر از رنگ طبیعی دندان قابل انجام با بلیچینگ نیست و در این موارد درمان کامپوزیت ونیر یا لمینت سرامیکی به بیمار توصیه می شود.

دوام و ماندگاری بلیچینگ بسته به بهداشت دهان و رژیم غذایی می تواند بین 6 ماه تا 1 سال باشد.

دلیل رنگ گرفتن دندان ها

بلیچینگ دندان برای چه سنی مناسب است

برای انجام بلیچینگ محدودیت سنی خاصی وجود ندارد. اما به دلیل بالغ شدن عاج و مینای دندان پس از ١٨ سالگی توصیه می شود که متقاضیان پیش از ١٨ سالگی اقدامی در جهت سفید سازی دندان ها با بلیچینگ انجام ندهند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان