کلینیک دندانپزشکی نکو

آخرین مقالات
درخواست مشاوره

کاربردهای لیزر در دندانپزشکی چیست؟

کاربردهای لیزر در دندانپزشکی چیست؟

کاربردهای لیزر در دندانپزشکی چیست؟

با توجه به پیشرفت تکنولوژی ابزار های بروز تری برای درمان های دندانپزشکی پدید آمده است. لیزر دندانپزشکی یکی از این ابزار های جدید در حوضه دندانپزشکی است که با استفاده از اشعه لیزر که کاملا بدون خطر است، اقدام به برداشتن پوسیدگی ها و جراحی بافت لثه می نماییم. امواج خروجی با استفاده از کریستال مخصوص منسجم شده که به نسبت طول موج خروجی می تواند کارایی به خصوصی داشته باشد و مانند یک چاقوی نوری کوچک عمل می کند.

این اشعه در برابر بافت زنده، تولید گرما کرده و بافت های اضافی را از بین می برد.از لیزر در دمای پایین برای غیر فعال کردن باکتری های دهان بدون ایجاد مشکل برای بافت زنده می توان استفاده نمود. دمای بالا برای برش و برداشتن بافت نرم ملتهب یا آسیب دیده استفاده می شود. از لیزر در دماهای بالاتر جهت برش بافت‌های سخت‌ مانند ساختار دندان و استخوان نیز استفاده شده که همراه با آب به کار برده می شود.

آیا لیزر در دندانپزشکی آسیب هم می زند؟

قبل از جواب دادن به این سوال بهتر است بدانیم که با استفاده لیزر دندانپزشکی که ایجاد حرارت کرده و به عنوان یک چاقوی نوری حرارتی عمل می کند اقدام به برداشتن بافت های نرم و سخت می نماییم. در این پروسه از طول موج مشخص استفاده شده که برای از بین بردن بافت مورد نظر به کار می رود و برای قسمت های دیگر مشکلی ایجاد نمی کند.

همچنین بخوانید :  تفاوت کامپوزیت و لمینت

با استفاده از لیزر می توان ایجاد خونریزی، نیاز به بخیه و ایجاد عفونت را کاهش داده تا روند بازسازی در زمان کمتری انجام شود. همچنین به دلیل استفاده نکردن از تیغ جراحی و کاهش خونریزی درمان با کیفیت بالاتری انجام شده و حس استرس و اضطراب ناشی از جراحی را که بیمار می تواند داشته باشد را کاهش می دهد. این درمان با توجه به پروسه درمانی آن در زمان کمتری انجام می شود.درمان لیزر هیچگونه خطری برای سلامتی انسان نداشته و همچنین به دیگر قسمت های بدن آسیبی وارد نمی کند. لذا استفاده از لیزر در درمان های دندانپزشکی بسیار اثر بخش بوده و انجام درمان را برای بیمار و دندانپزشک آسان تر می کند.

کاربردهای لیزر در دندانپزشکی چیست؟

موارد استفاده از لیزر در دندانپزشکی

با توجه به ویژگی لیزر دندانپزشکی، از این ابزار برای برداشتن و یا جراحی قسمت های آسیب دیده استفاده می شود. به طور کلی در دندانپزشکی از لیزر برای موارد زیر  استفاده می شود:

  • برداشتن پوسیدگی دندان:

از لیزر برای از بین بردن قسمت های پوسیده دندان که به دلیل وجود پوسیدگی بافت نرم تری نسبت قسمت های سالم دندان دارد. این عمل که تا کنون با استفاده از فرز های مخصوص توسط دندانپزشک برداشته میشده را می توان با استفاده از لیزر انجام داد. البته استفاده از لیزر برای برداشتن پوسیدگی بسیار رایج نیست و بیشتر دندانپزشکان از روش های سنتی استفاده می کنند.

  • اصلاح خط لثه:

از لیزر دندانپزشکی برای تغییر شکل لثه ها نیز استفاده می شود که جنبه های درمانی و زیبایی برای بیماران دارد و یکی از کاربردهای نسبتاً متداول لیزر را دارد. در این روش با استفاده از حرارت ایجاد شده توسط لیزر بدون ایجاد خونریزی برداشته می شود.

  • استفاده از لیزر برای درمان بافت نرم:

استفاده از لیزر برای برداشتن ضایعات دهانی و درمان زخم های دهان و همچنین در جراحی های ایمپلنت برای برش بافت لثه مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش بدون نیاز به بخیه و ایجاد خونریزی درمان انجام می شود.

  • درمان بلیچینگ یا سفید کردن دندان:

از لیزرها برای انجام بلیچینگ دندان نیز استفاده می‌شود که مزایایی نسبت به روش معمول این درمان دارد. در روش سنتی مواد بلیچینگ روی دندان ها قرار داده می شود تا بعد از زمان مشخص رنگدانه های نفوذ کرده از دندان را خارج نماید. این درمان در بعضی موارد حساسیت های دندانی را همراه خواهد داشت.

همچنین بخوانید :  آیا جرمگیری به دندانها آسیب میزند؟

در روش بلیچینگ با لیزر بعد گذاشتن ماده روی دندان ها اشعه لیزر روی آن تابانده می شود که باعث فعال شدن و تاثیر بیشتر مواد بلیچینگ در مدت زمان کمتری می شود. از مزایای آن تاثیر بهتر این درمان و کاهش احتمال ایجاد حساسیت برای دندان ها به دلیل کمتر بودن زمان درمان بلیچینگ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان