کلینیک دندانپزشکی نکو

آخرین مقالات
درخواست مشاوره

اجزای اصلی ایمپلنت دندان

اجزای اصلی ایمپلنت دندان

دلایل استفاده از ایمپلنت دندان 

زمانی که دندان ها به دلایل متعدد دچار پوسیدگی و در نهایت کشیده می شود، در صورت خالی بودن فضای دندان مشکلاتی برای بیمار ایجاد می شود که می تواند جبران ناپذیر باشد. لذا استفاده از ایمپلنت دندان به جای دندان کشیده شده بسیار اهمیت دارد.

  • ماندگاری بالا نسبت به روش های جایگزین :

بعضی بیماران به دلیل هزینه کمتر و راحت تر بودن پروسه درمان از پروتز دندان و  پروتز متحرک دندانی یا دندان های مصنوعی استفاده می کنند که با توجه به تحلیل استخوان و لثه طی گذشت زمان نیاز به جایگزین کردن یا ترمیم دارد. بریج های دندانی نیز در صورت عدم رعایت بهداشت دندان و پوسیدگی دندان زیر روکش غیر قابل استفاده می شوند. ایمپلنت دندان در صورت رعایت بهداشت عمر بالایی داشته و می تواند تا آخر عمر با ما باشد.

  • جلوگیری از تحلیل لثه:

ایمپلنت دندان به دلیل ساخته شدن از مواد تیتانیوم که توانایی پیوند با استخوان را دارد و برای بافت استخوان ایجاد خطری نمی کند، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. وجود ایمپلنت دندان در استخوان از عقب نشینی و تحلیل بافت استخوان که بعد از کشیده شدن دندان دچار تحلیل می شود، جلوگیری می نماید. لذا ایمپلنت ها باعث حفظ تراکم استخوان فک می شوند.

  • حفظ دندان های دیگر در برابر آسیب:

زمانی که دندان هایی از فک خارج می شوند فشار بر دندان های دیگر باعث جا به جا شدن دندان های کناری و مقابل می شود و در نهایت این دندان ها دچار آسیب شده یا از دست می روند. لذا ایمپلنت های دندانی با جایگزینی دندان های از دست رفته از آسیب به دندان های دیگر جلوگیری می کنند.

  • ظاهر و عملکردی مشابه دندان طبیعی دارد:

ایمپلنت های دندان به دلیل استحکام بالا عملکرد خوبی در عمل جویدن دارند و همچنین به دلیل استفاده از مواد سرامیکی پروتز ایمپلنت ظاهر بسیار طبیعی و نزدیک به دندان های بیمار خواهد داشت.

  • غذا خوردن بدون استرس:

در مواردی که از دندان های پروتز استفاده می شود. احتمال ایجاد ناراحتی حین جویدن و احساس لقی پروتز و خارج شدن هنگام خوردن غذا وجود دارد. با استفاده از ایمپلنت دندان می توانید به راحتی از خوردن غذا لذت ببرید.

همچنین بخوانید :  انتخاب بهترین متخصص ایمپلنت در غرب تهران

اجزای اصلی ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان بهترین درمان برای دندان های از دست رفته است که جایگزینی دائمی و بسیار طبیعی برای این دندان ها به حساب می آیند. با قرار دادن ایمپلنت دندان زیبایی و اعتماد به نفس بیمار برگشته و همچنین توانایی فرد در جویدن به خوبی انجام می شود. بیمارانی که درمان ایمپلنت انجام می دهند در برخی موارد دچار مشکلاتی می شوند که باعث آزار آنها می شود. برای جلوگیری از ایجاد مشکل برای ایمپلنت های دندان شناخت بهتر است اجزای اصلی تشکیل دهنده ایمپلنت را بهتر بشناسیم. بخش های اصلی هر ایمپلنت دندان:

  • فیکسچر (Fixture):

مهمترین قسمت ایمپلنت دندان است که به صورت پیچ در استخوان فک کاشته می شود. جنس این پیچ از مواد تیتانیوم است که انطباق خوبی با بافت استخوانی دارد. بعد از کنار زدن بافت لثه در استخوان بیمار یک سوراخ ایجاد شده و فیکسچر را در آن پیچ می کنند. بعد از گذشت مدت زمان مشخص استخوان با فیکسچر ایجاد پیوند نموده و مانند ریشه دندان به عنوان پایه ای محکم برای تاج دندان عمل می کند.

  • اباتمنت (Abutment) :

قطعه ای است که به عنوان رابط بین فیکسچر و تاج دندان ایمپلنت شده قرار دارد. این قطعه معمولا از جنس فلز و یا سرامیک ساخته شده که به وسیله یک پیچ کوچک به فیکسچر ایمپلنت محکم پیچ می شود. بعد از گذشت زمان و ایجاد پیوند استخوان با فیکسچر بافت لثه کنار زده شده و اباتمنتی با قطر مناسب روی فیکسچر بسته می شود تا فضای مناسب برای قراردادن پروتز ایمپلنت فراهم شود.

  • پروتز (Prosthesis) :

قسمتی از ایمپلنت دندان است که عملکردی مشابه تاج دندان دارد و در صورت استفاده از مواد سرامیکی همانند دندان طبیعی دیده می شود. پروتز یا روکش ایمپلنت را همانند روکش های دندان از مواد مختلفی مثل سرامیک و یا فلز سرامیک می سازند که تفاوت اصلی آن در میزان درخشندگی و طبیعی بودن ظاهر روکش است. این پروتز ها به دو صورت روی اباتمنت قرار داده می شود؛ از طریق سمان یا چسب مخصوص و یا از طریق پیچ شدن به فیکسچر.

همچنین بخوانید :  انتخاب بهترین متخصص ایمپلنت در غرب تهران

آیا ایمپلنت دندان عین دندان های طبیعی می باشد؟

به دلایل مختلف دندان ها دچار آسیب می شوند که در نهایت منجر به کشیده شدن دندان می شود. با توجه به مشکلاتی که درمان پروتز می تواند برای دندان های دیگر داشته باشد و همچنین به دلیل شباهت بالای درمان ایمپلنت دندان از نظر عملکرد و ظاهر به دندان طبیعی آن را به عنوان بهترین جایگزین برای دندان های از دست رفته به حساب می آید. دلیل شباهت ایمپلنت به دندان طبیعی:

  • جنس تاج دندان ایمپلنت سرامیک است که دارای استحکام بالا بوده و متناسب با رنگ دندان های بیمار ساخته می شود و همچنین دارای سطح شفاف و صیقلی است که به مینای دندان بسیار شبیه است.
  • ایمپلنت دندان دارای ثبات بالایی بوده که به خاطر قرار گرفتن فیکسچر ایمپلنت در استخوان فک می باشد و رفتاری مشابه ریشه دندان دارد. این مزیت موجب می شود تا عملکرد خوبی در هنگام جویدن از خود نشان داده و تفاوتی با دندان طبیعی نداشته باشد. در صورتی که پروتز های دندانی متحرک نمی تواند از نظر ثبات با ایمپلنت دندان مقایسه شود.

شناخت بهتر ایمپلنت در فرآیند معاینه و درمان و مراقبت و نگهداری پس از انجام ایمپلنت موثر است.

در این مقاله با اشاره به برخی از مزایای استفاده از ایمپلنت دندان نسبت به سایر روش های جایگزینی دندان، سعی شد شناختی کوتاه و سریع نسبت به بخش های مختلف ایمپلنت حاصل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان