کلینیک دندانپزشکی نکو

آخرین مقالات
درخواست مشاوره

دلیل فاصله افتادن بین دندان ها چیست ؟

فاصله بین دندانی

علل بروز فاصله بین دندان ها چیست؟

دیاستم یا فاصله بین دندان ها باعث جلو آمدن دندان ها و تغییر در ظاهر زیبایی دندان ها و فک می شود. این مشکل می تواند بر اثر عوامل متعددی رخ دهد که در برخی موارد می تواند منجر به گیر غذایی و ایجاد پوسیدگی و یا مشکل گفتار افراد شود. این مشکل می تواند در سنین کودکی و بزرگسالی پیش بیاید که به عوامل زیر بستگی دارد:

  • کوچک بودن اندازه‌ی دندان‌ها به نسبت استخوان فک:

این مشکل که معمولا به صورت مادرزادی رخ می دهد، باعث ایجاد فاصله بین دندان های فرد و مشکلات بعد از آن می شود..

  • کشیدن دندان‌ یا داشتن دندان کوچکتر از اندازه‌ی معمول:

نداشتن بعضی از دندان ها و یا کوچک بودن بعضی از دندان ها باعث حرکت دندان های کناری و ایجاد فضا بین دندان ها می شود.

  • بیماری لثه و تحلیل استخوان:

زمانی که به دلیل مشکلات لثه ای بافت استخوان و لثه تحلیل می رود فضای استخوانی اطراف دندان کمتر شده و در بلند مدت با وجود فشار حین جویدن دندان ها جا به جا شده و ایجاد فاصله بین دندانی می کند.

  • ایجاد فشار به دندان های جلو توسط زبان:

ایچاد فشار به دندان ها که گاها غیر ارادی خصوصا هنگام خواب رخ می دهد ، ممکن است در بلند مدت باعث ایجاد فاصله بین دندان ها شود.

عادت به مکیدن شست دست، مکیدن لب و عادت‌های مشابه می‌توانند دندان‌های جلویی را با ایجاد فشار به سمت جلو بیاورد که این کار می‌تواند منجر به دیاستم شود.

  • افتادن دندان‌ شیری:

در سنین کودکی بعد از افتادن دندان های شیر امکان رشد نا مناسب دندان های دائمی وجود دارد که باعث ایجاد فاصله بین دندانی می شود.

راه حل مناسب برای رفع فاصله بین دندان ها

روش‌های مختلفی برای از بین بردن و یا بستن فاصله بین دندان ها وجود دارد که با توجه به شرایط دندان ها و شرایط استخوانی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

 

از جمله بهترین این روش ها عبارت اند از :

  • ارتودنسی دندان:

برای دندان هایی که به دلیل رشد نا مناسب دندان ها دچار مشکل فاصله بین دندانی شده اند می توانند با استفاده از ارتودنسی این مشکل را برطرف کنند. البته بیماران به دلیل طول درمان و استفاده از براکت های دندانی و هزینه های آن، از درمان ارتودنسی استقبال نمی کنند اما درمان های جدید ارتودنسی نامرئی و متحرک می تواند این مشکلات را برطرف کند.

از انواع ارتودنسی مورد استفاده برای از بین بردن فاصله بین دندان ها می توان به ارتودنسی ثابت لینگوال که روی سطح پشت دندان‌ها گذاشته شده که عملکرد مشابه ارتودنسی ثابت فلزی دارد که بیشترین کارایی را دارند، با این تفاوت که دیده نمی‌شوند. ارتودنسی سراميکی رنگ دندان و شفاف با براکت‌هاي کريستالي شفاف که از نظر ظاهري، توجه کمتری را جلب می کند.

ارتودنسی متحرک نوع جديدی است برای کوتاه شدن دوره درمان که به صورت تدریجی دندان های جلو را در موقعیت مناسب قرار می دهد. نوع متحرک شفاف یا نامرئی نیز به دلیل شفاف بودن و دیده نشدن براي درمان‌هاي ارتودنسي مورد استقبال قرار گرفته است.

همچنین بخوانید :  بلیچینگ یا سفید کردن دندان با استفاده از لیزر

برای اطلاع از خدمات ارتودنسی و هزینه های مربوط به آن می توانید با کلینیک دندانپزشکی نکو تماس گرفته و از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره مند شوید.

  • استفاده از کامپوزیت برای بستن دیاستم ها:

به دلیل طول درمان کوتاه، قیمت مناسب، قابلیت برگشت پذیری و زیبا شدن طرح لبخند بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اما يکي از معايب اين روش آن است که احتمال ترک خوردن، شکستن و جرم گرفتن دندان‌ها وجود دارد و نیاز است با پالیش دوباره جرم ها و رنگ گرفتگی بر طرف شود و یا آن قسمت مجدد کامپوزیت شود. برای جلوگیری از شکست دندان دندانپزشک از ونیر کامپوزیت دندان نیز می تواند استفاده کند تا از احتمال جرم گرفتن یا تغییر رنگ کامپوزیت جلوگیری شود.

دلیل فاصله افتادن بین دندان ها

  • ونیر کامپوزیت دندان:

در روش کامپوزیت،  دندان ها را با مواد کامپوزیتی همرنگ دندان و یا سفید پوشانده و سطح آن شکل داده شده و پالیش می شود. با این روش هم فاصله دندان ها برطرف شده و هم ظاهری زیبا به دندان ها داده می شود. با این روش همچنین می توان تغییر رنگ قابل ملاحظه روی دندان ها ایجاد نمود.

کامپوزیت های استفاده شده در این درمان دارای مقاومت هستند و در صورت تغییر رنگ دندان ها بر اثر رژیم غذایی نامناسب و مصرف دخانیات می توان دندان ها را مجدد پالیش کرد تا دندان ها شاین و درخشندگی خود را داشته باشند. از مزایای این درمان نسبت به کامپوزیت، یک دست بودن دندان و عدم ایجاد لکه روی دندان ها و همچنین مقاومت بالاتر در برابر شکستگی است. برای بالا بردن عمر کامپوزیت ونیر باید از خوردن غذاهای سفت جلوگیری کرد تا دچار شکستگی نشود.

این درمان از نظر کیفیت و ماندگاری نسبت به کامپوزیت دندان و همچنین ونیر کامپوزیت در ارجحیت قرار دارد. استحکام بالا در مقابل شکستن و عدم رنگ پذیری از مزایای این درمان است. علاوه بر پوشاندن فاصله بین دندان ها ظاهری زیبا به دندان داده و می توان از رنگ های روشن برای انجام آن استفاده نمود.به طور کلی برای رفع فاصله بین دندان‌ها بهتر است از روش‌هایی مانند ارتودنسی یا کامپوزیت استفاده شود تا آسیبی یه دندان ها وارد نشود.

در برخی از موارد دندانپزشک از درمان روکش برای از بین بردن فاصله بین دندان ها استفاده می کند. این روش زمانی تجویز می شود که دندان ها عصب کشی شده و یا دچار پوسیدگی بزرگی باشد، در غیر این صورت روکش کردن دندان ها گزینه مناسبی برای درمان دیاستم نبوده و می تواند به دندان ها آسیب بزند.

راه جلوگیری از فاصله بین دندانی چیست؟

برای جلوگیری از ایجاد فاصله بین دندانی یا دیاستم ها باید ابتدا از عوامل ایجاد فواصل بین دندانی شناخت کافی داشته باشیم تا بتوانیم از وقوع این مشکل جلوگیری نماییم.

در برخی موارد به طور ژنتیکی اندازه دندان ها نسبت به فک کوچک بوده لذا نمی توان از ایجاد آن جلوگیری نموده و باید درمان شود.در مواردی که این مشکل بر اثر عادات اشتباه بروز می کند باید برای ترک این عادات تلاش کنیم. ایجاد فشار به دندان های جلو توسط زبان یکی از این موارد است که در بلند مدت باعث ایجاد فاصله بین دندانی و دیاستم ها می شود.

از دیگر عادت ها می توان به مکیدن شست دست، مکیدن لب و غیره اشاره کرد که دندان‌های جلویی را با ایجاد فشار به سمت جلو می آورد که عامل بروز دیاستم می شود.

همچنین بخوانید :  عکس opg دندان چیست ؟

کشیدن دندان‌ یا نداشتن بعضی از دندان ها باعث حرکت دندان های کناری و ایجاد فضا بین دندان ها می شود. برای جلوگیری از ایجاد این مشکل بهتر است جای خالی دندان ها با ایمپلنت دندان پر شود که بهترین درمان برای پرکردن فضای دندان های از دست رفته است. استفاده از پروتز متحرک برای جلوگیری از حرکت دندان های کناری مفید بوده و هزینه کمتری نسبت به درمان ایمپلنت دارد.

در صورت افتادن دندان های شیری برای جلوگیری از ایجاد فاصله بین دندانی در بزرگسالی از فضا نگهدار به صورت موقت و تا زمانی که دندان های اصلی رشد کنند مورد استفاده قرار می گیرد.با بروز بیماری لثه و تحلیل استخوان ثبات دندان ها کمتر شده و با فشار امکان جا به جایی دندان ها وجود دارد. برای درمان این مشکل باید به دندانپزشک و یا متخصص لثه مراجعه نموده تا با استفاده از جرمگیری یا درمان های لازم از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری شود.

آیا نخ دندان باعث ایجاد فاصله بین دندان‌ها می‌شود؟

برخی افراد ممکن است این باور غلط را داشته باشند که نخ دندان کشیدن می تواند به مرور زمان باعث شل شدن دندان ها و ایجاد فاصله بین آنها شود. این باور کاملا اشتباه است و هیچ پایه علمی ندارد.در واقع، نخ دندان کشیدن یکی از مهم ترین اقدامات برای حفظ بهداشت دهان و دندان است و به شما کمک می کند تا از شر پلاک و ذرات غذا که بین دندان ها گیر می کنند خلاص شوید. عدم استفاده از نخ دندان می تواند منجر به تجمع پلاک و باکتری، التهاب لثه، بیماری لثه و در نهایت باعث از دست دادن دندان شود.

بنابراین، نه تنها نخ دندان باعث ایجاد فاصله بین دندان ها نمی شود، بلکه به طور کلی برای سلامت دهان و دندان شما مفید است و به شما کمک می کند تا از لبخندی سالم و زیبا لذت ببرید.

در این مقاله ضمن آشنایی با مهم ترین عوامل ایجاد فاصله بین دندانی و روش های جلوگیری از آن ، بهترین روش های درمانی برای رفع فاصله بین دندانی مانند ارتودنسی ، ایمپلنت ، کامپوزیت و لمینت گفته شد که مرکز دندانپزشکی نکو به عنوان بهترین مرکز دندانپزشکی در غرب تهران ، خدمات ذکر شده را با بهترین کیفیت برای شما عزیزان ارائه می دهد.

سوالات متداول:

1- آیا فاصله بین دندان ها فقط در کودکان دیده می شود؟خیر، فاصله بین دندان‌ها یا دیاستما تنها به کودکان محدود نمی‌شود و در بزرگسالان نیز بسیار شایع است. هرچند این مشکل در کودکان بیشتر به چشم می‌آید، اما دلایل مختلفی می‌تواند باعث ایجاد دیاستما در هر سنی شود.

2- آیا فاصله بین دندان ها می تواند بر روی گفتار و جویدن تاثیر بگذارد؟بله، فاصله بین دندان‌ها یا دیاستما می‌تواند بر روی گفتار و جویدن تأثیرگذار باشد. این تأثیرات بسته به اندازه و محل فاصله بین دندان‌ها متفاوت است.

3-آیا برای درمان فاصله بین دندان ها به ارتودنسی نیاز است؟لزوماً همیشه برای درمان فاصله بین دندان‌ها (دیاستما) به ارتودنسی نیاز نیست. انتخاب روش درمانی مناسب به عوامل مختلفی بستگی دارد و برای انتخاب بهترین روش درمانی، بهتر است به دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. دندانپزشک با بررسی دقیق وضعیت دهان و دندان‌های شما، بهترین گزینه درمانی را برای شما پیشنهاد خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان